1. Ridley
  3. Category: Verhaal

De wereld rondreizen op een Kanzo Adventure

• Verhaal

Hoi, wij zijn Franklin en Josien!

We hebben elkaar ontmoet in 2018 bij de finish van een triatlon in Praag. We houden dan wel van triatlons, maar fietsen is het enige onderdeel dat we voor geen geld ter wereld kunnen missen.

Sinds oktober 2020 reizen we de wereld rond. Op de fiets, hoe kan het ook anders? In deze blog delen we al onze ervaringen, maar ook de lessen die we geleerd hebben.

Veel leesplezier!

Onze reis begon in Tanzania. Van daaruit gingen we naar Brazilië, Nepal, Armenië, Oezbekistan en nu zijn we onze fietsreis aan het afronden in Tadzjikistan. Op dit moment rijden we de Pamir Road - een droom die uitkomt!

Een Kanzo voor elk avontuur

Reizen met de fiets, aka bikepacken, was de meest logische keuze. Het was voor ons onmogelijk om de fiets een jaar lang te moeten missen. Bikepacken geeft je bovendien meer vrijheid om de natuur te verkennen en lokale mensen te ontmoeten.

De juiste fiets was daarom essentieel en dat leek eigenlijk een grotere uitdaging dan gedacht. Franklin besteedde ontelbare uren aan het zoeken naar de ideale fiets. We wilden een dropbar fiets die als een racefiets stuurt, maar die bestand is tegen alle gekke gravelavonturen die we van plan waren te ondernemen. Kortom, de fiets moest ‘flexibel’ zijn.

De Kanzo Adventure was de perfecte keuze. We monteerden de niet-elektronische Shimano GRX 2x11. De schakelervaring van de GRX Di2 is zo aangenaam, maar onmogelijk te herstellen in the middle of nowhere. Omdat we geen risico's wilden nemen, kozen we gewoon voor mechanisch schakelen.

In het begin van onze road trip waren we erg onervaren met dit soort avonturen. Sterker nog, onze bikepack trip doorheen Tanzania was eigenlijk onze eerste ‘testrit’.

Ontelbare uren op de fiets en zeven landen later, zijn we comfortabele bikepackers geworden en hebben we onderweg zeker veel bijgeleerd.

Voordelen van de Kanzo Adventure

De opgedane ervaring bevestigde ons gevoel: de juiste fiets is cruciaal en allesbepalend voor jouw reis.

Als we op asfalt rijden, houden we ervan om vlot en snel te rijden. Als we op gravel en rotsachtige wegen rijden, geven we de voorkeur aan meer comfort. Daarom vinden we het niet erg om af en toe onze banden om te wisselen. Onze bestemming bepaalt onze bandenkeuze.

In vergelijking met een racefiets en sommige andere gravel bikes die we hebben bekeken, bleek de Kanzo Adventure heel veelzijdig in zijn mogelijke bandbreedtes. Je kunt er banden op monteren variërend van 23mm tot 50mm. Officieel is het maximum 29" x 47mm of 28" x 50mm, maar de enige banden die we in Nepal konden krijgen waren 28" x 54mm. Tot onze grote verbazing pasten die ook!

Met deze configuratie konden we gemakkelijk het Annapurna Circuit ontdekken, dat ons over een Himalaya pas van 5416m voerde. Natuurlijk moesten we af en toe wandelen, sommige stroken waren echt te steil, maar de meeste stukken konden we fietsen.

Ter verduidelijking, wat bedoelen we nu eigenlijk met een ‘flexibele’ Kanzo Adventure:

• Met de 38mm banden konden we bijna overal rijden: Tanzania, Brazilië of Armenië. Allemaal geen enkel probleem! We hebben genoten van meer dan 6000 km asfalt, maar ook van ruwe gravelritten in de Savannah en zandwegen in Brazilië.
  • Dankzij de 54mm banden hebben we de Kanzo Adventure in Nepal omgebouwd tot een semi-mountainbike. Daar hebben we singletracks, gravelwegen en bergpassen bereden. Dankzij een beetje minder bandenspanning hadden we ook een soort ingebouwde vering.
  • Als eigenaar van een Kanzo Adventure keerde Franklin nooit meer terug naar zijn 'inflexibele' racefiets. In plaats daarvan gebruikt hij nu, thuis in Zwitserland, één fiets voor alles - hij wisselt gewoon tussen twee sets wielen. De ene set is uitgerust met 25 mm banden voor asfalt en de andere met 38 mm banden voor gravel.

Moeilijker dan je denkt

Versnellingen die vertrouwen schenken... dat is veel waard. Daarom hebben we gekozen voor de Shimano GRX groepset. Die staat bekend als robuust en speciaal ontworpen voor gravelfietsen.

In Nepal zijn we echt over ruige wegen met grote rotsen gefietst. We hadden geen enkel mechanisch probleem. Ook het zand, de zon en de sneeuw hebben geen problemen veroorzaakt.

We proberen altijd te fietsen, maar twee keer moesten we de Kanzo’s boven op een auto laden. Dit gebeurde in Nepal toen we een verraderlijke, besneeuwde bergpas tegenkwamen. We moesten die bergpas ronden en de auto was de veiligste keuze.

In Tanzania reisden we ook even met de auto. Josien schatte haar inspanningen een beetje verkeerd in. We fietsten tien uur door de brandende zon overheen stenige, zanderige wegen naar Lake Natron. De volgende dag wandelden we 21 km door het natuurgebied. Diezelfde avond besloot ambitieuze Josien om Ol Doinyo Lengai te beklimmen. Amai, wat hebben we die berg onderschat. We vertrokken om middernacht en keerden pas op 9h ’s morgens terug.

Het originele plan was om na de bergwandeling nog terug te fietsen. Maar na zo’n avontuur ook nog een zware rit van 10+ uur te fietsen, dat was te extreem. We besloten om de fietsen op het dak van een busje te laden en terug te rijden naar Lake Manyara.

In het busje hoorden we het akelige geluid van de fietsen die bij elke hobbel tegen het dak van de wagen botsten. Elke seconde opnieuw dook er wel ergens een put op... pfff. Het was de ergste drie-uur-durende autorit ooit. De tranen stonden in onze ogen. We waren er vrijwel zeker van dat onze fietsen in tweeën gebroken zouden zijn en het fietsgedeelte van onze reis voorbij zou zijn.

Toen we aankwamen, haalde Franklin de fietsen van het dak, ik was te bang om te kijken. Maar tot onze grote verrassing waren de fietsen in perfecte staat. Elk onderdeel had het overleefd - onbeschadigd zelfs! We bevestigden onze tassen en 10 minuten later waren we opnieuw vertrekkensklaar.

Na 7.000 km en 90.000 hoogtemeters kunnen we tot onze grote vreugde zeggen dat we geen technische problemen met de fiets hebben gehad, behalve dan die we zelf hebben veroorzaakt. Van die fouten hebben we veel geleerd.

Hier zijn onze beste tips om onze beginnersfouten te vermijden:

Tip 1 - Controleer alle schroeven en bevestigingspunten na een stevige gravelrit.

Sommige grindwegen zijn zeer veeleisend voor jouw fiets. Bikebags zorgen voor krachten op die bevestigingspunten waardoor ze wat losser kunnen komen te zitten. Na een zware gravelrit, ’s avonds alles even controleren kost je misschien 10 tot 15 minuten, maar het kan je behoeden voor zeer onaangename momenten tijdens de volgende ritten.

Stel je voor dat je op een gevaarlijke, hoge pas rijdt en plotseling besluiten jouw tassen van de fiets te springen en er alleen vandoor te gaan... Da’s niet leuk.

Tip 2 - Wees voorzichtig met het ophangen van je stuurtas aan je schakel- en remkabels. Als de tas in de verkeerde positie hangt en de kabels in de verkeerde richting buigen, raken ze langzaam meer en meer beschadigd en zullen ze uiteindelijk niet meer werken.

Tip 3 - Neem voldoende reserveonderdelen mee als je naar afgelegen plaatsen gaat. We hadden bijvoorbeeld problemen met het vinden van de juiste remblokken in Armenië en Oezbekistan. Uiteindelijk betaalden we tien keer de prijs die we thuis zouden hebben betaald. We hadden wel vier reservespaken en twee reserve derailleurhangers meegenomen. We hadden ook twee schijfremblokjes mee, maar we hadden er meer moeten meenemen.

Tip 4 - Dit gaat over ons minst favoriete onderwerp: lekke banden. We hebben er zoveel gehad in Tanzania en Brazilië. De harde ruggen van de wegen zijn bezaaid met afval van vrachtwagenbanden. Wij herstelden onze lekke banden, maar tubeless rijden zou verschillende lekke banden voorkomen hebben.

Kies de juiste tassen voor de juiste reis

Wij vinden het geweldig dat de Kanzo Adventure alle mogelijkheden biedt om tassen of panniers te bevestigen. Dit was een cruciaal element tijdens onze zoektocht naar een gravelbike. Niet alle fietsen die we getest hebben, hadden bevestigingspunten op de voorvork, de staande achtervork en onder de onderbuis.

We proberen altijd extra licht te reizen, vooral als er veel geklommen moet worden. Zo had Josien tijdens de Annapurna-tocht alleen een frametas en een zadeltas gemonteerd.

We nemen alleen alle tassen mee als het echt niet anders kan. Onze trip doorheen de Pamir regio in Tadzjikistan was zo’n voorbeeldje. Daar hadden we stukken van vier tot zes dagen zonder dorpen en voedselvoorraden. Dan nemen we alles mee: eten, kampeerspullen, kookgerei, medicijnen, winterkleding, water, etc.

Voor een route als deze maken we gebruik van bijna alle mogelijkheden die de Kanzo Adventure gravelbike biedt om tassen te bevestigen:

• Stuurtas
  • Zadeltas
  • Frametas
  • Zakje op de bovenbuis
  • Voorvork tassen
  • Tas of drinkbus onderaan de onderbuis

Met de Kanzo Adventure kan je ook grote zakken (panniers) vooraan en achteraan de fiets bevestigen, maar wij willen liever dat sportieve gevoel behouden. Vanuit inpakperspectief zijn de grote zakken (panniers) misschien wel gemakkelijker.

Tijd om deze bikepacking levensstijl in het "normale" leven te integreren

Tijdens dit gekke avontuur zijn we helemaal verliefd geworden op deze nieuwe manier om de wereld te verkennen. We hadden niet veel gepland en we maakten letterlijk onze eerste testrit in Tanzania. We zijn de eersten om toe te geven dat we toen nog echte bikepacking groentjes waren.

Na bijna een jaar reizen is het nu tijd om terug naar huis te gaan. Terug naar de realiteit en terug aan het werk, maar we weigeren om deze levensstijl los te laten. Als we terug zijn in Zwitserland, willen we deze manier van leven en ontdekken actief houden door meer van onze eigen achtertuin te verkennen.

We kijken er nu al naar uit om op vrijdagmiddag onze tassen te pakken en met onze gravelfietsen op pad te gaan. Nu kunnen we eindelijk alle wegen berijden die we vroeger met onze racefietsen moesten mijden en kunnen we 's nachts kamperen in de bergen.

In plaats van met de auto of trein naar Josien's familie in Nederland te gaan, nemen we de fiets en trekken we ondertussen op avontuur doorheen Frankrijk en België. Er zijn talloze mogelijkheden om deze geweldige fiets te gebruiken, en daarvoor hoeven we niet naar de andere kant van de wereld te reizen.

Terwijl we doorgaan met triatlons, zijn er andere vormen van rijden en racen die ons inmiddels zijn opgevallen: unsupported gravelracen en lange-afstandsfietsen. We hebben dit jaar wat ervaring opgedaan en zijn nu klaar voor een nieuwe uitdaging.

We zijn helemaal klaar om ons volgende avontuur te kiezen!

Benieuwd naar meer van onze reis? Je kan ons volgen via www.instagram.com/tri.to.travel of www.tritotravel.com